Postitused

,

Kuidas objektile saabunud ehituskaupa vastu võtta ja üle vaadata?

pakendObjektile saabunud ehitusmaterjali ülevaatus ja olukorra fikseerimine on oluline töö, millega peaks tegelema kõik ehitajad ja ehituse tellijad. Praktikas aga seda tehakse mõnevõrra hiljem, enamasti siis kui hakatakse ehitusmaterjali paika panema ja avastatakse puudused või vale materjal.

Kuigi kõigile asjaosalistele, kes ehitusmaterjali objektile tellivad, on selle vastuvõtmise ülevaatuse vajalikkus arusaadav ja mõistetav, kuid sellegi poolest tehakse sellist kontrolli kauba osas korrektselt harva. Miks see on nii?

Põhjus sageli selles, et materjalid on põhjalikult pakendatud ja ning kaetud ning visuaalselt saab kontrollida ainult pakendi seisukorda, kas on näha kuskilt kahjustusi? Kui pakend tundub olema enam-vähem korras, siis sellega kontroll sageli piirdubki.

Kuidas oleks õige ehitusmaterjalide vastuvõtmine ja ülevaatus?

Kui on oodata kauba jõudmist objektile tuleks välja otsida kauba tellimus. Tänapäeval ei ole eriline probleem see oma nutitelefonist välja otsida, sest enamik tellimusi tehakse elektrooniliselt ning kauba tellimus või arve (ettemaksuarve) peaks olema kõigil lihtsalt leitav.

Olenevalt kaubast on vajalik teada ka kauba ladustamistingimusi. Suur enamik üldehitusmaterjale nõuab läbimõeldud ladustamist, mis tähendab tasast pinda. Puitmaterjal nõuab enamasti aluspuid teatud vahedega jne. Enamasti on kauba tarnijatel konkreetsed juhised, kuidas kaup tuleb ladustada ning enne kauba kohalejõudmist objektile tuleks nendega tutvuda ning luua vajalikud tingimused.

Kui kaup jõuab objektile tuleks esimese asjana kontrollida tellimuse ja kauba saatelehe vastavust. Kas kõik kauba saatelehel toodud materjalid ja kogused on vastavuses tellimusel tehtuga? Kui dokumendid on üle vaadatud ja puudusi neis ei ole, tuleks üle vaadata saatelehe ja kauba markeering / tähised ehk kontrollida, kas kõik saatelehel olev kaup on ka reaalselt olemas.

Materjalide koguseid võib olla nii mõnelgi juhul väga raske kontrollida, sest väiksemaid kaupu võidakse koos pakendada ning ilma pakendeid avamata on seda võimatu teha. Seetõttu on sageli saatelehel ka kirjas pigem pakendite arv, kui täpsed materjali kogused ja sellisel juhul tuleb pakendid üle lugeda ja arvuliselt vastavust saatelehele kontrollida.

Kõige viimane tegevus võiks olla materjalide ja ehituskauba pakendite ülevaatus ja visuaalselt nende seisukorra kontrollimine. Seda soovitatakse teha veel enne kauba mahalaadist, et tagada, et vigastus või puudus ei ole tekkinud mahalaadimise käigus. Praktikas on seda sageli keeruline teha, sest osa kaupa võib olla teiste pakendite all või ühe kaubaaluse peal ning mida on võimalik kontrollida alles peale mahalaadimist, kui pakendit on võimalik igalt poolt üle vaadata.

Kõigi nende kontrollide puhul avastatud puudused tuleks fikseerida. Puudused tuleks märkustena kirja panna kauba saatelehele. Lisaks on väga soovitav teha oma nutitelefoniga ka pilte ja kui see on võimalik siis soovitavalt enne kauba mahatõstmist veokilt. Kui see ei ole võimalik siis teha kahjustatud kohast pildid peale seda kui kaup mahalaaditud või kui pakendi avastamisel avastatakse puudused.

Lisaks tuleks kauba tarnijale esitada e-postiga reklamatsioon. Reklamatsioon / kahjunõue, milles oleks ära toodud argumenteeritud puudused või kahjud orienteeruva summaga, viited alusdokumentidele (tellimusele, arvele, pakkelehele, saatelehele) ning lisatud ka puudusega seotud pildid.

Kuna selline korrektne puuduste fikseerimine on mõnevõrra tülikas siis väiksemate puuduste või kahjustuste korral jäetakse see nii ehitaja kui ka tellija poolt päris sageli tegemata.

Lisaks, mitte alati pole kauba kohalejõudmisel objektil kedagi (just eramajade ehitamisel sageli ette tulev olukord), kes kauba vastu võtaks ning nii tõstetakse kaup objektile telefoni teel juhendatud kohta ja näiteks saadetakse dokumendid e-postiga või on need pakendile kinnitatud.

Siiski on igal tellijal mõistlik olulisemate kaupade puhul, mille kahjustumine võib kokkuvõttes mõjutada ka maja konstruktsioone, kauba vastuvõtmisele tähelepanu pöörata ja objektile jõudnud kauba seisukorda kontrollida ning puuduste korral kiiresti reageerida.

Üldjuhul kui korralikult puudused fikseeritud siis kauba tarnija vahetab puudustega kauba suhteliselt kiiresti välja või hüvitab kahju ning ei tasu jätta seda võimalust kasutamata.

Kontrolli alati objektile saabuvat kaupa ja ehita kvaliteetselt!

, ,

Kas majade ostmine muutub valmiskauba ostmiseks?

Pikka aega on ehitamine olnud valdavalt ehitusteenuse ostmine. Ehitusteenus on alati olnud spetsiifiline, kus lähtutakse tellija soovidest ning maja ehitamine on kui väga peene rätsepaülikonna tellimine – valides materjalid, tehes mõõtmised, kavandades lõikeid jne.

Tavapärane tegevuste järjekord enne ehitusteenuse tellimist

Majaehitamise üldine järjekord on seni olnud selline, kus alguses tuleb tellida projekt, kus kujundatakse kõik otsused ja valikud, milline hakkab maja välja nägema ning kuidas seda ehitatakse. Alles seejärel saab liikuda järgmistesse etappidesse, kus korraldatakse ehitushange ning saadakse hinnapakkumised, peetakse läbirääkimisi ning lõpuks valitakse välja ehitaja, kes maja ehitama asub.

Selles töökorralduses on oluline roll ehitustööde hinnaküsimisel, kuhu kaasatakse mitmeid ehitusfirmasid, tekitades nii suuremat konkurentsi nii ehitushinna osas kui ka saadakse tagasisidena märkusi ja ettepanekuid projektis avastatud puuduste või vigade parandamiseks.

Uus tegevuste järjekord nn. valmiskauba tüüpi maja tellimisel

Tehasemajade võidukäiguga seoses, on mõneti muutunud ka varasem ehitusteenuse tellimise järjekord. Enam ei osteta mitte niivõrd ehitusteenust, vaid majaks pakendatud kaupa. Selle skeemi puhul on sisuliselt muutunud varem eraldiseisvad etapid nagu projekteerimine, hinnaküsimine ja ehitamine kõik üheks etapiks.

See uus lahendus teeb tellijale maja ehitamise lihtsamaks ja kiiremaks aga teisest küljest vähendab tellija rolli oma maja kavandamisel ja oma soovide detailideni läbimõtlemisel. Lisaks on ka hinnasurve läbi konkurentsi mõneti väiksem, mida tellija sageli alles ehitusfaasis mõistab.

Valmiskauba tüüpi maja hankimisel võisteldakse suuresti ainult teiste majatootjatega, mitte enam kõigi ehitusfirmadega töö saamisel. See ongi üks oluline põhjus, mis majatootmist pakendatakse.

Majatootjatele on antud skeemi puhul ülimalt oluliseks suure hulga kvaliteetsete tüüpprojektide omamine, sest sisuline algotsus maja valikul on selle visuaalne meeldivus ning praktiline ruumiplaan. Alles seejärel muutub oluliseks hind ja muud kriteeriumid. Kui ühel majatootjal on majaprojekt, mis tellijale kangesti meeldib, valitakse üldjuhul ikka see, olenemata mõnevõrra kallimast hinnast.

Uue skeemiga kaasnevad tegevused:

  • Majatootjate kataloogidest sobiliku projekti väljavalimine. Valiku protsess algab sellest, et kõigepealt hangitakse majatootjate nimekiri ning seejärel hakatakse otsima nende kataloogidest enda maitsele sobilikke projekte. Selle protsessi käigus valitakse välja erinevate majatootjate valikutest umbes 3 – 4 sarnast projekti, millele viiakse sisse oma väiksed muudatused ning küsitakse hinnapakkumisi.
  • Saades algsed hinnapakkumised, tehakse sisuliselt ka otsus ka majatootja valikul. Seejärel täpsustatakse erinevaid ehitusega seotud detaile ja küsitakse uuendatud hinnapakkumist. Osad majatootjad müüvad ainult teatud valmidustasemeni elementide või materjalide pakette ja ise paigaldust või ehitamist ei teosta, osad majatootjad pakuvad ka võtmed kätte pakette. Tellija teeb ka otsuse, kas tellib osad tööd eraldi või valib tervikuna võtmed kätte paketi.

Nendes kahes faasis peab tellija tegema kiirendatud korras, kõik otsused, mis puudatavad erinevaid valikuid ja lahendusi, mis maja puhul saab teha.

Ei näe probleemi selles niikaua, kui tellijal on endal selge teadmine, mida ta oma majja tahab. Kui aga eeltööd tehtud pole ja otsused on vaja kiiresti teha, siis tavaliselt valitakse see varustusaste ja lahendused, mida vaikimisi majatootja pakub. Olen kokku puutunud nii mõnegi tellijaga, kelle jaoks hiljem tüüpvalikud pettumust valmistavad.

Kokkuvõttes

Võib tõenäoliselt juba täna öelda, et tüüpprojektide võidukäik on alanud ning tüüpprojektiga maju ehitatakse järjest enam ja enam. Kas see toob kaasa ka selle, et tõepoolest ühel hetkel ostetakse maju internetist, kui valmistoodet, millel on pikk lisavarustuse nimekiri (sarnaselt näiteks autode ostmisele)? Kuigi täna veel päris sellist majamüüki ei tehta siis on see pigem aja küsimus, kui täpselt niimoodi oma maja saab ostma hakata. Kuulda on, et nii mõnigi majatootja just selliseid müügilahendusi reaalselt mõne aja pärast plaanibki kasutusse võtta.

Tellijal jääb üle kohaneda uuema majaostu skeemiga, kuid kindlasti ei muutu tellijapoolne eeltöö vajalikkus oma maja valikute ja lahenduste läbimõtlemisel. Tellija peab teadma, mida ta ostab!

, , ,

Hinnainfo on oluline

Tänapäeva tarbijale teeb meelehärmi väiksemgi ebamugavus mistahes toote või teenuse ostul. Seda arusaamatum on, miks mitmedki teada – tuntud firmad oma toodete pakkumisel tarbijat ostuks vajaliku infota jätavad?

Mind on alati häirinud, kui internetist mõne toote reklaami avades satutakse korralikule tootelehele, kus palju informatsiooni, kuid puudub toote hind.

Ma saan küll aru, et selliseid reklaame teevad kas siis hulgimüüjad või maaletoojad, kes müüvad kaupa poodidele edasi ja lõpphind kujuneb lõppmüüja poolt. Minu arvates oleks sellistest kampaaniatest oluliselt rohkem kasu, kui toote tutvustuse juures oleks vähemalt suurusjärgu hind välja pandud.

Inimene vajab hinnainfot, et saada tervikpilt ja kujundada toote kohta oma arvamus.

Näiteks on ka ehitusvaldkonnaga seotud mitmed viimased reklaamid alates tööriietest, ehitusmaterjalidest, santehnikast just sellised, mis hinnainfot ei avalda. Paremal juhul viidatakse mõnele kauplusele (kahjuks, mitte e-poele), kust toodet osta saab või pakutakse võimalust hinnapakkumist küsida.

Täna, kus klient pannakse seisu, kus ta peab täiendavalt veel midagi tegema, minema füüsiliselt kuskile poodi või esitama hinnaküsimise, valib klient toote, kus hinnainfo paremini kättesaadav või ei süvenegi sellesse pakkumisse, kuna uued pakkumised tulevad peale.

Head tootjad ja maaletoojad, pange alati oma hind või vähemalt soovituslik hinna suurusjärk toote juurde. Nii teete nii enda kui ka kliendi elu kergemaks.

Sama jutt kehtib ka teenuste korral. Ehituses on arusaadav, et küsitakse alati hinnapakkumist vastavalt konkreetsele objektile, kuid miski ei segaks välja panna aga mõne näidishinnapakkumise konkreetse või tüüpilise objekti kohta, kus oleks näha ka hind. Aitab ka lõpphind, kui detailset hinda avaldada ei soovi.

Üleskutse kaupmeestele:

 „Andke hinnainfot alati iga toote ja teenuse puhul ning teie tooted leiavad suuremat tähelepanu!“

Uus aasta ja uued hinnad

Vaatamata paljudele vastupidistele väidetele, toob minu arvates saabuv euro, kaasa vältimatu hinnatõusu. Ja kindlasti ei jää ehitussektor sellest puutumata.

Enamik hindasid ümardatakse võrreldes vana hinnaga ülespoole

Seda on juba täna näha enamikes poodides, kus uued eurohinna sildid välja pandud. Ja kuna õigupoolest enamik kaupmehi nii talitab siis ei ole tarbijal suurt võimalust seda muuta. Kuigi võib ju öelda, et osta sealt kus odavam hind, kuid seda odavamat kaupa otsides võib kuluda rohkemgi raha.

Surve euro varjus oma kauba või teenuse hinda tõsta

Teine oluline nüanss on kindlasti see, et olukorras, kus näiliselt väiksed numbrid kaupadel olema hakkavad on müüjatel kihk oma kaupadele ja teenustele suuremaid numbreid kirjutada. Seda tõenäoliselt tehakse selliselt, et oleks mõni ümmargusem number – see toob tõenäoliselt kaasa hindade tõusu juba jaanuaris mõned protsendid ülespoole.

Eeltoodud arengud toimusid meie põhjanaabrite Soomlaste juures, kui nemad eurole üle läksid. Ja sama on oodata ka Eestis.

Kampaania „Euro hinda ei tõsta“ oli kindlasti tänuväärne ettevõtmine, kuid kokkuvõttes määrab hinna nõudluse ja pakkumise vahekord. Viimaste kuude kiirenenud hinnatõus enne euro saabumist näitab seda, et tegelikkuses ei jää kallinenud hinnaga kaubad seni veel ostmata ning kaupmehed kompavad tarbijate piire.

Ehitushindade osas on hinnamuutused loodetavasti paindlikumad ja hinnatõus rahulikum. Tegemist pole ju esmase tarbekaubaga ning seetõttu kaalutakse ja otsitakse soodsamat hinda. See aitab ehituskaupade hinnarallit tõenäoliselt rohkem kontrolli all hoida.

Loodetavasti ei muutu järgmised kuud hinna tõstmise ralliks, kuigi selline oht on olemas.