Postitused

,

Ole uudishimulik

plaatimineTeadmiste ja oskuste omandamine saab alati alguse uudishimust. Kui on siiras huvi ja tahtmine saada asjadest aru saada, siis haaratakse teadmisi lennult. Ja selline uudishimu ei jää ka kõrvalolijale nägemata ja huvitatud inimestega on kõigil palju lihtsam suhelda ning koostööd teha.

Ehitamise ettevalmistamise aga ka ehitamise protsessis on valdaval enamikel juhtude alati nii, et tellija jaoks on hädavajalik palju õppida. Õppida kahel peamisel põhjusel, et esiteks teha otsuseid, millised materjalid, tehnoloogiad ja lahendused valida ja teiseks, et mõista ehitamisprotsessi ja seeläbi paremini ehitajaga koostööd teha. Suur osa arusaamatusi tekibki ennekõike seetõttu, et tellija ei saa ehitajast aru aga ehitaja samal ajal eeldab, et küll tellija teab.

Paremini asjade mõistmise vajalikkusest toon ühe lihtsa näite. Osade ehitustööde puhul on vajalik tehnoloogiline ooteaeg, et toimuks kuivamisprotsess ja et saaks töödega edasi minna. Näiteks plaatimistööde puhul on vajalik olenevalt aluspinnast eelnev pinna puhastamine ja nakke parandamiseks pinna töötlemine vastava krundiga. Edasi peab see kuivama, siis on vajalik niisketes ruumides teha hüdroisolatsioon ja seda soovitavalt 2-3 kihis ja iga kiht peaks saama korralikult välja kuivada ning alles siis saab asuda plaatimise juurde. Ka peale plaatimist on vaja oodata enne kui saab alustada vuukimisega. Ja ka edasi tuleb oodata, kuni vuugisegu on kuivanud ja saab nurki silikoonida. Minimaalselt on vajalik tööde teostamiseks 3-4 päeva, praktikas läheb sageli ka kauem.

Nii tekibki mitteteadlikul tellijal tunne, et ehitaja venitab, et miks ka väikeste plaatimistöödega läheb niikaua aega. Kui tellija ei saa aru, miks töömees teeb natuke tööd ja siis jätab töö pooleli, tekitab see tellijas segadust ja ka rahuolematust. Ehitaja, kes on teinud seda tööd sadu kordi, ei tule selle pealegi, et ta peaks tellija seletama, miks seda tööd on vajalik selliselt teha.

Tulles tagasi uudishimu juurde, tunneb uudishimulik tellija huvi, miks ja kuidas töid teostatakse ning loomulikult ehitaja selgitab seda hea meelega. Kokkuvõttes ühtemoodi asjadest arusaamine laseb koostööd palju paremini teha ning osapooltel ei teki arusaamatusi. Sageli sellise suhtluse juures ehitaja täpsustab tellijaga töödega seotud väikseid detaile, mis muidu jääksid üle küsimata ning kokkuvõttes aitab selline uudishimulik suhtlemine ära hoida vigu ning hoida üleval positiivset koostööd.

Ole uudishimulik!

, ,

Kogemus oma maja ehitamisest

Sain hiljuti kirja ühelt majaehitaja.ee lehe lugejalt ja soovin jagada kirjas toodud mõtteid, mis minu arvates kuluvad ära kõigile, kellel majaehitamine esmakordselt kavas.

Väljavõte kirjast:

Julgustatud teie kursusest eelmise aasta kevadel, tellisime omale maja „võtmed kätte“ paketi. Kursusest oli väga palju abi, sest paraku olime mõlemad ehituse alal täielikud võhikud. Täna on teist päeva võtmed käes ja väikene puidust maaküttega moodulmajake valmis.

Meie tagantjärgi tarkus näitab, et kui ise ehituses täielik võhik oled on väga oluline.

  1. Pea igapäevane tihe koostöö objektijuhi ja projektijuhiga.
  2. Usaldusväärse ja professionaalse ehitusjärelevalve kaasamine. Meie majakese ehitusekäigus oli ehitusjärelevalvel väga oluline roll ja kulutused sellele tasusid ennast mitmekordselt.
  3. Enese ehitusalane harimine alates vundamendi ehitusest kuni ventilatsiooni keerdkäikudeni.
  4. Mitte mingil juhul ei tohi jääda oma maja ehitusel kaugelseisjaks ja lihtsalt laiseldes oodata võtmeid.

Mida teistmoodi või paremini oleksime saanud teha, ei oska hetkel kosta, eks aeg näita. 2 aastane garantii kehtib ja  ei kahtle ehitajas, et ta selle aja jooksul ilmneda võivad möödalaskmised parandab.

Et minu kiri igav ei oleks, panen paar pildikestki juurde.

Veelkord tänud suurepärase ja kasuliku töö eest, mida teete. See on tõesti vajalik!

Kaks „hullu“ pensionieelikut, kes oma linnakorteri maha müüsid ja maale, metsaveerele, jõekääru suutsid omale väikese majakese ehitada.

Kommentaarina tahaksin omalt poolt just rõhutada samuti, et maja ehituses on tellijal väga oluline roll, mida ei saa mitte keegi peale tellija ise ära teha. Tellija teeb otsuseid ja valikuid ning selleks, et otsuseid õigesti teha peab teatud mahus ennast ehituslikult harima.